Acesta este pilonul de bază al întregii arhitecturi Incubatorul Civic Digital.
Dacă AI Literacy înseamnă „a ști cum și de ce folosim AI”, iar AI Leadership înseamnă „a conduce responsabil folosirea AI”, atunci AI Awareness este primul pas spre: „a deveni conștienți de prezența și impactul AI în viața noastră și în educație”.
Cadrul de AI Awareness pentru educație este adaptat pentru școli și profesori din Incubatorul Civic Digital.
Inspirat din:
UNESCO (AI and Education Policy Guidance, 2023–2025),
European Commission – Ethical Guidelines for Educators on Using AI,
AI Literacy Framework (EC–OECD, 2025),
OECD – Governing with AI (2025),
și principiile RFCDC – Reference Framework of Competences for Democratic Culture (CoE).
AI Awareness în educație înseamnă a înțelege că fiecare interacțiune digitală implică o alegere etică.
Scopul: Să formăm conștiința critică și etică a profesorilor, elevilor și comunității școlare față de impactul AI asupra proceselor de învățare, relațiilor sociale, valorilor democratice, și vieții private.
AI Awareness este prima treaptă a culturii democratice digitale, care pregătește școlile să folosească AI informat, reflexiv și transparent.
Transparență: înțelegerea modului în care AI colectează, prelucrează și influențează informația.
Demnitate umană: AI trebuie să servească omul, nu invers.
Educație pentru responsabilitate: conștientizarea riscurilor și beneficiilor AI.
Reflecție critică: analizarea modului în care AI modelează percepția, decizia și emoția.
Participare: toți actorii școlii (elevi, profesori, părinți) sunt implicați în conversația despre AI.
Profesorii și elevii vor fi capabili să:
Identifice formele de prezență a AI în activitățile educaționale și personale;
Explice în termeni simpli cum funcționează sistemele AI de bază (recomandare, generare, clasificare);
Reflecteze asupra modului în care AI influențează gândirea critică, deciziile și comportamentul;
Recunoască posibilele riscuri: bias, dezinformare, pierderea confidențialității;
Contribuie la crearea unui mediu școlar etic și conștient față de AI.
„AI în jurul meu” - elevii documentează cum interacționează zilnic cu AI.
„Detectivii algoritmilor” - identificarea algoritmilor care influențează fluxurile media.
„Vocea mea digitală” – reflecție asupra modului în care AI poate amplifica sau distorsiona opinii.
„Etica în oglinda AI” – studiu de caz despre bias sau confidențialitate.
„Campania Școala noastră conștientă de AI” – afișe, podcast, expoziție digitală.
Evaluarea AI Awareness nu se bazează pe cunoștințe tehnice, ci pe:
capacitatea de a reflecta,
atitudinile față de AI,
și participarea activă în conversația despre AI.
Instrumente utile:
fișe de reflecție RFCDC („Ce am descoperit despre AI și mine?”),
rubrici de autoevaluare a responsabilității digitale,
jurnale sau bloguri AI,
observare participativă (discuții, dezbateri, proiecte).
AI Awareness nu este despre tehnologie, ci despre conștiință.
Cu acest cadru, școlile pot face demersuri pentru a deveni spații de învățare etică, critică și democratică în care profesorii și elevii:
recunosc influența AI asupra vieții lor,
adresează întrebări incomode,
și își asumă rolul de cetățeni digitali activi.