Este adaptat la contextul școlar românesc și european, inspirat din sursele OECD, UNESCO, DigCompEdu, AI Pioneers, AI Literacy Framework (EC–OECD 2025) și bunele practici internaționale. Modelul este conceput pentru formarea și acțiunea liderilor educaționali (directori, mentori, coordonatori digitali, profesori-formatori) în rețeaua Incubatorului Civic Digital.
Acesta este pasul firesc pentru consolidarea Programului Incubatorul Civic Digital, în care AI Awareness, AI Literacy și AI Leadership devin dimensiuni complementare ale culturii democratice digitale.
Cadrul urmărește dezvoltarea capacității școlilor în a utiliza AI:
în mod etic, transparent și participativ,
pentru transformare educațională și incluziune,
consolidând competențele pentru cultura democratică (RFCDC): gândire critică, responsabilitate, cooperare, toleranța ambiguității.
AI Leadership devine astfel un proces de guvernanță democratică a inovației, nu doar o competență tehnologică.
AI centrat pe om și pe valori democratice: tehnologia servește educația, nu o înlocuiește.
Transparență și responsabilitate: deciziile AI trebuie să fie explicabile și asumate de oameni.
Echitate și incluziune digitală: acces echitabil la beneficii și protecție împotriva bias-ului.
Participare colectivă: leadershipul AI este distribuit și colaborativ.
Învățare continuă și reflexivitate: liderii AI sunt învățăcei continuu ai schimbării.
Cod etic AI al școlii: elaborat participativ (profesori, elevi, părinți).
Rubrică RFCDC pentru decizii AI: autoevaluare pe valori și competențe democratice.
Checklist de transparență AI: verificarea deciziilor algoritmice.
Jurnal reflexiv al liderului AI: instrument narativ pentru dezvoltare profesională.
Plan strategic AI al școlii: viziune, obiective, calendar, evaluare.
Evaluarea leadershipului AI se face pe trei dimensiuni:
Etică și valori: modul în care deciziile respectă demnitatea umană și echitatea;
Participare: implicarea actorilor școlii în procese AI;
Impact: îmbunătățirea incluziunii, inovației și calității educației.
Instrumente recomandate:
Rubrici RFCDC pentru reflecție democratică;
Indicatori de maturitate (nivel 1–5);
Autoevaluări periodice și feedback comunitar.
Leadershipul AI în educație nu înseamnă controlul tehnologiei, ci cultivarea discernământului colectiv.
Folosind acest cadru în Incubatorul Civic Digital, ne propunem să formăm o generație de lideri educaționali ai responsabilității digitale, care:
promovează AI pentru binele comun,
construiesc școli reflexive și democratice,
și modelează o cultură a transparenței, empatiei și încrederii.