Scopul: să ghideze profesorii și școlile în formarea competențelor democratice, etice și critice necesare utilizării AI în educație.
Acest pas completează perfect arhitectura programului Incubatorul Civic Digital, oferind Cadrul de AI Literacy pentru educație, complementară cu AI Awareness (conștientizare) și AI Leadership (guvernanță și transformare).
Cadrul de AI Literacy pentru educație este adaptat pentru școli și profesori din Incubatorul Civic Digital.
Inspirat din:
AI Literacy Framework (EC–OECD, 2025),
AI Pioneers – Supplement to DigCompEdu,
UNESCO AI Competency Frameworks for Teachers,
OECD – Governing with Artificial Intelligence,
AILit Global Framework (2024),
și principiile RFCDC (Reference Framework of Competences for Democratic Culture, CoE).
AI Literacy în educație înseamnă să înțelegi, să folosești și să modelezi AI într-un mod etic, creativ și democratic.
Scopul: Să formăm profesori și elevi capabili să interacționeze critic și responsabil cu inteligența artificială, contribuind la o cultură a discernământului digital și la dezvoltarea competențelor pentru cultura democratică (RFCDC).
Competențele pentru cultura democratică (RFCDC):
Gândire critică și analitică
Reflecție
Responsabilitate
Cooperare
Respect pentru diversitate și demnitate
AI centrat pe om și pe drepturile omului: tehnologia trebuie să sprijine demnitatea, nu să o înlocuiască.
Etică și transparență: înțelegerea limitelor, biasurilor și impactului social al AI.
Incluziune și acces echitabil: AI ca sprijin pentru toți elevii, indiferent de context.
Reflecție și gândire critică: nu doar „a folosi” AI, ci „a înțelege de ce și cum îl folosim”.
Învățare continuă și colaborativă: AI Literacy se formează în comunități de practică, nu izolat.
Bazate pe AILit Framework (EC–OECD, 2025) și DigCompEdu AI Pioneers
Inspirat din EC–OECD AI Literacy Framework și DigCompEdu AI Pioneers
Fișa de reflecție „Etica mea digitală” – analiză a propriilor decizii AI (din modulul 2).
Checklist „Cum verificăm conținutul generat de AI” (modulul 4).
Rubrica RFCDC de evaluare reflexivă AI (modulul 5).
Mini-proiect educațional AI democratic (modulul 6).
Jurnal digital de explorare AI – elevii documentează cum și de ce folosesc AI.
Evaluarea trebuie să fie formativă și reflexivă, concentrată pe:
Procesul de gândire critică, nu doar pe rezultat.
Conștientizarea etică și socială.
Capacitatea de aplicare creativă și colaborativă.
Instrumente posibile:
rubrici RFCDC,
portofolii digitale,
jurnal reflexiv AI,
feedback între colegi (peer review).
AI Literacy susține dezvoltarea următoarelor competențe pentru cultura democratică
AI Literacy este noua alfabetizare civică a secolului 21.
Prin AI Literacy, profesorii și elevii devin cetățeni digitali reflexivi, capabili să folosească tehnologia:
pentru a gândi critic,
pentru a colabora și inova,
și pentru a proteja valorile democratice în era inteligenței artificiale.