Mai jos regăsiți o sinteză explicativă OECD & DigCompEdu, care reprezintă nucleul unei strategii educaționale integrate pentru AI Literacy, creată pentru Incubatorul Civic Digital. Aceasta, îmbină viziunea OECD privind guvernanța responsabilă a inteligenței artificiale, cu modelul european DigCompEdu extins prin suplimentul AI Pioneers.
Inteligența artificială redefinește modul în care învățăm, luăm decizii și interacționăm. Conform OECD (2025), AI devine parte esențială a guvernanței democratice și a serviciilor publice, necesitând competențe etice, manageriale și tehnice în toate sectoarele sociale.
În educație, cadrul DigCompEdu și extensia AI Pioneers susțin dezvoltarea educatorilor ca utilizatori critici, creativi și responsabili ai AI, capabili să orienteze elevii spre o cultură digitală bazată pe valori umane și pe învățare continuă.
Strategia pe care o propunem vizează alfabetizare AI civică și pedagogică, în care profesorul devine administrator etic al cunoașterii digitale.
1. Consolidarea competențelor profesorilor pentru utilizarea etică și critică a AI.
2. Dezvoltarea gândirii democratice și reflexive în fața tehnologiilor emergente.
3. Crearea ecosistemelor școlare „AI-ready”, bazate pe colaborare, incluziune și învățare continuă.
4. Formarea unei rețele de mentori AI în educație, după modelul OECD privind competențele funcționarilor publici, extins la profesorii din sistemul formal și non-formal.
Modelul tridimensional OECD, adaptat educației, include:
Dimensiunea tehnică - înțelegerea mecanismelor și limitelor AI.
Dimensiunea managerială - decizii informate, colaborare interinstituțională, leadership digital.
Dimensiunea etică și de politici publice - transparență, protecția datelor, echitate și responsabilitate socială.
Acestea sunt unite de un nucleu transversal: AI Awareness, bazat pe UNESCO și EU JRC, care pune accent pe reflecția critică, empatie și responsabilitate civică.
OECD și DigCompEdu converg spre o progresie pe trei niveluri:
sensibilizare etică și socială
competențe operaționale și critice
capacitatea de guvernanță și inovare etică în ecosisteme educaționale
Educație formală și nonformală: cursuri precum *Elements of AI* sau *AI for Educators*.
Învățare peer-learning: comunități profesionale AI, mentorat, schimburi interdisciplinare.
Parteneriate educație–industrie–universitate pentru dezvoltarea competențelor „AI policy + practice”.
Dezvoltarea leadershipului etic AI: coduri de conduită, evaluare reflexivă RFCDC și guvernanță participativă.
Monitorizarea impactului AI în școli, cu accent pe echitate și incluziune digitală.
AI centrată pe om și valori democratice.
Transparență și responsabilitate instituțională.
Incluziune și acces echitabil.
Colaborare intersectorială (școală-comunitate-guvern-industrie).
Învățare continuă și adaptabilitate profesională.
1. Modul „AI pentru cetățenie digitală” - formare în triada de competențe OECD (tehnic-managerial-etic).
2. Grilă RFCDC de reflecție etică pentru profesori și elevi.
3. Crearea unui ˝AI Literacy Hub˝ școlar - resurse, politici și bune practici.
4. Raport anual „AI & Educație” - monitorizare și analiză comparativă inspirată de rapoartele OECD.
AI Literacy este competența democratică fundamentală a secolului 21.
Prin integrarea modelelor OECD și DigCompEdu, profesorii devin mediatori între tehnologie și valori umane, iar școala devine un laborator al cetățeniei augmentate – etice, reflexive și colaborative.