Nivelul AI Awareness, este etapa în care profesorii și elevii înțeleg ce este AI, cum funcționează și ce implicații etice și sociale are.
Scopul aici nu este să „folosim” AI, ci să conștientizăm cum sunt făcute să gândească și cum influențează aceste sisteme lumea educației.
Mai jos am pregătit o selecție AI pentru conținut educațional etic potrivită pentru activități de reflecție, discuții și sensibilizare etică, conform UNESCO, OECD și AI Literacy for All.
Înțelegerea modului de funcționare a inteligenței artificiale.
Dezvoltarea gândirii etice și critice despre date și algoritmi.
Promovarea responsabilității digitale și a drepturilor omului online.
Crearea unei culturi a dialogului între oameni și mașini – bazată pe respect, curiozitate și empatie.
Întrebare de reflecție:
„Dacă AI ar fi un coleg de clasă, ce reguli de conviețuire ar trebui să respectăm împreună pentru ca școala să rămână umană?”
Mai jos regăsiți structura unui ghid educațional care vă poate ajuta să integrați etic și creativ inteligența artificială în activitățile educaționale. Astfel, AI Awareness Kit pe care vă propunem să vi-l creați va fi conceput după standardele UNESCO (2024), AI Literacy for All și AI Pioneers (DigCompEdu).
Structura de mai jos este potrivită pentru o sesiune de formare de 60–90 de minute, pe care să o folosiți la clasă sau la nivel de consiliu profesoral.
Scop: să vă ajute să înțelegeți ce este AI, cum funcționează și cum, folosind-o, puteți deschide conversații etice și incluzive cu elevii voștri.
Inteligența artificială transformă educația, dar și societatea.
Nivelul de conștientizare este primul pas înainte de utilizare.
Obiectiv UNESCO: „profesorul ca facilitator al reflecției critice, nu doar utilizator de tehnologie”.
2. Ce este AI? (explicație accesibilă)
AI este un sistem care învață din date, recunoaște modele și ia decizii sau creează conținut.
Nu „gândește” sau „simte”, dar imită procese umane.
AI devine etică doar prin deciziile și valorile oamenilor care o folosesc.
folosiți oricare dintre cele 7 aplicații pentru etică și conștientizare (de mai sus)
UNESCO (2024) – AI Competency Framework for Teachers
AI Literacy for All (Tadimalla & Maher, 2024)
Algorithmic Justice League – resurse despre bias și diversitate digitală
MAILS & AICOS – instrumente de autoevaluare a competențelor AI
Pe o scală de la 0 la 10, cât de bine pot:
Explica ce este AI elevilor mei.
Identifica riscurile etice ale folosirii AI în școală.
Gândi o activitate care promovează responsabilitatea digitală.
Cu scopul de a vă constitui o bază pentru o formare de 1–2 ore despre Etica AI în școală, creați „AI Awareness Kit”, care ar putea include ghidul de aplicații AI, fișe de activități, fișe de reflecție, exemple de scenarii UNESCO.
Ați putea include și o pagină finală cu ˝jurământul etic AI al profesorului˝: „Folosesc AI cu discernământ, echitate și empatie.”