AI Educator este un asistent educațional creat special pentru profesori, directori de școli și formatori care doresc să înțeleagă, să integreze și să conducă utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale în educație.
Profesorii se confruntă simultan cu nevoia de a învăța despre AI și a-i ghida pe elevi în interacțiunea responsabilă cu tehnologia.
Educația globală se află într-un moment de transformare accelerată:
AI generativă redefinește procesul de învățare, rolul profesorului și competențele viitorului.
Politicile europene, precum EU AI Act (Articolul 4), stabilesc alfabetizarea AI drept o obligație civică.
Inițiative UNESCO și OECD promovează formarea cadrelor didactice în AI ethics & literacy ca prioritate strategică.
În România, integrarea AI în școli este încă fragmentară, lipsind resursele pedagogice adaptate profesorilor.
Inteligența artificială schimbă radical educația, însă cea mai importantă întrebare rămâne:
Cum îi pregătim pe profesori nu doar să folosească AI, ci să o înțeleagă, să o evalueze și să o conducă etic?
AI Educator răspunde acestei nevoi oferind un spațiu ghidat, sigur și contextualizat unde cadrele didactice pot învăța cu AI, despre AI și pentru AI în educație.
Viziunea proiectului este de a cultiva o nouă cultură educațională, în care profesorul nu doar utilizează AI, ci înțelege mecanismele, limitele și implicațiile ei; în care elevii învață să interacționeze responsabil cu tehnologiile emergente; iar școala devine un ecosistem reflexiv, echitabil și inovator.
AI Educator este un instrument educațional inteligent care sprijină profesorii și liderii școlari să înțeleagă, să folosească și să predea despre inteligența artificială (AI) într-un mod etic, critic și creativ.
El este conceput pentru a deveni nucleul formării pedagogice digitale în cadrul Incubatorului Civic Digital – un spațiu de experimentare și învățare augmentată pentru profesori.
AI Educator nu predă algoritmi. El crește gândirea critică, curiozitatea și conștiința umană în era digitală.
OBIECTIV GENERAL
Să menținem activă o platformă AI educațională care sprijină formarea continuă a profesorilor în domeniul AI, integrând dimensiuni etice, critice, creative și de leadership.
OBIECTIVE SPECIFICE
Să creștem competența AI Awareness, prin conștientizarea asupra prezenței, funcționării și impactului social al AI în educație.
Să consolidăm AI Literacy, prin formarea competențelor cognitive, critice și creative necesare pentru utilizarea responsabilă a AI în predare și învățare.
Să dezvoltăm AI Leadership, prin susținerea profesorilor-lideri și a directorilor în elaborarea strategiilor, politicilor și culturilor organizaționale etice privind AI.
Să promovăm incluziunea digitală, prin oferirea de acces echitabil la formare și resurse tuturor profesorilor, indiferent de disciplină sau experiență tehnologică.
Să integrăm AI în educația civică și democratică, prin promovarea gândirii critice, a responsabilității și a dialogului interdisciplinar despre tehnologie, valori și societate.
Să creăm o comunitate de practică AI în educație, prin conectarea profesorilor care învață, experimentează și proiectează împreună inovație educațională bazată pe AI.
Să creăm un model scalabil și replicabil, prin intermediul unui instrument utilizabil în România și Europa, aliniat la directivele UE și UNESCO.
AI Educator se bazează pe o arhitectură pedagogică, de tip ecosistem formativ, construit pe trei niveluri complementare și progresive de competență: AI Awareness, AI Literacy și AI Leadership, susținută de 10 cadre de referință internaționale și europene.
Cadre de referință: UNESCO AI Competency Framework, AI Incident Database, Algorithmic Justice League, AI Ethics Quiz.
Scop: Creșterea conștientizării etice și critice privind prezența și impactul AI în societate.
Activități: dezbateri etice, explorarea AI Incident Database, reflecții despre bias și echitate.
Rezultate: atitudine critică, responsabilitate digitală, dialog educațional deschis. Profesorii recunosc fenomenele AI, discută despre riscuri și oportunități, inițiază reflecții cu elevii.
Cadre de referință: EU AI Act (Art. 4), AILit Framework, AI Literacy for All, MAILS, AICOS, TeachAI.
Scop: Dobândirea competențelor de înțelegere, colaborare și evaluare critică a AI.
Activități: prompt design, evaluare de conținut, proiecte interdisciplinare, auto-reflecții (MAILS, AICOS).
Rezultate: competențe de interpretare și utilizare conștientă a AI în procesul de predare. Profesorii utilizează AI pentru a crea conținut educațional, verifică biasul, modelează gândirea critică și creativă a elevilor.
Cadre de referință: Horton AI Leadership Guide, ERIC Toolkit, Transforming School Leadership with AI.
Scop: Dezvoltarea conducerii etice și a guvernanței AI în școală.
Activități: AI Policy Lab, scenarii de decizie, planificare strategică, simulări de coduri etice.
Rezultate: liderii educaționali implementează politici interne, asigură transparență, incluziune și dezvoltare durabilă în utilizarea AI.
AI Educator funcționează ca un „mentor digital” care încurajează învățarea autoreflexivă, generând conținut personalizat în funcție de nivelul de competență și de nevoile profesorului.
Modelul se bazează pe patru principii:
Reflecție și dialog: AI ca pretext de gândire critică și etică.
Învățare experiențială: activități bazate pe cazuri reale, simulări, experimente.
Transdisciplinaritate: AI integrată în toate domeniile (științe, arte, civism, limbă maternă, limbi străine etc.).
Uman în buclă: AI ca partener de învățare, nu ca substitut al profesorului.
AI Educator creează un ecosistem de învățare și creație pentru profesori.
Fiecare utilizator poate:
Explora concepte și dileme etice despre AI;
Genera planuri de lecții și resurse interdisciplinare adaptate vârstei elevilor;
Participa la activități reflexive și evaluări formative inspirate din MAILS și AICOS;
Simula decizii etice și strategii de leadership bazate pe scenarii reale;
Construi politici și ghiduri interne de utilizare responsabilă a AI în școală;
Crea proiecte de educație civică și digitală alături de elevi.
Astfel, GPT AI Educator devine un copilot de învățare și un consultant de leadership, capabil să însoțească profesorul sau directorul în dezvoltarea sa profesională continuă.
Scopul AI Educator: Să creeze un spațiu digital sigur, echitabil și reflexiv, unde profesorii și elevii pot explora inteligența artificială conștient, critic, creativ și etic, construind împreună educația viitorului.
Acest instrument interactiv te ajută:
Să îți dezvolți învățarea personală despre ce este AI, cum funcționează și ce impact are asupra școlii și societății.
Să integrezi conștient și creativ AI în procesul de predare și în activitățile cu elevii.
Să construiești o cultură etică și incluzivă privind utilizarea AI în comunitatea ta educațională.
Inspirat din cele mai importante 10 cadre internaționale de referință (UNESCO, EU AI Act, AILit Framework, AI Literacy for All, MAILS, AICOS, AI Incident Database, Algorithmic Justice League, ERIC Toolkit, Horton AI Leadership Guide), AI Educator se bazează pe trei niveluri progresive de competență:
AI Awareness - înțelegere etică și critică: ce este AI și ce efecte are în viața noastră.
AI Literacy - alfabetizare tehnologică și creativă: cum funcționează AI și cum putem lucra cu el în mod conștient.
AI Leadership - leadership etic și strategic: cum pot liderii educaționali construi o viziune și politici responsabile pentru AI în școală.
Pentru al folosi eficient, solicită-i:
ce nivel de competență te interesează (Awareness, Literacy sau Leadership);
care este contextul tău (materie predată, vârsta elevilor, obiectivul tău de învățare);
ce tip de sprijin îți dorești (o activitate, o lecție, o reflecție etică, un exemplu de politică școlară);
dacă lucrezi individual sau colaborativ cu elevii ori colegii tăi.
AI Educator nu oferă răspunsuri automate, ci ghidaj pentru reflecție, învățare și creativitate. Fiecare activitate propusă include întrebări despre sens, etică și impact, pentru a cultiva o gândire critică și empatică.
Principiile sale sunt:
învățare reflexivă - profesorul și elevii învață să gândească împreună cu AI, nu să fie înlocuiți de el;
transdisciplinaritate - AI devine un fir comun între discipline;
incluziune digitală – accesibilitate, echitate și respect pentru diversitate;
uman în buclă – AI sprijină educația, dar nu înlocuiește judecata și responsabilitatea umană.
Gândește-te de ce vrei să folosești AI Educator:
să înțelegi mai bine ce este inteligența artificială;
să creezi o activitate pentru elevi;
să te pregătești pentru un curs, o dezbatere sau o strategie de școală.
Stabilirea cu claritate a scopului, te va ajuta să formulezi prompturi mai eficiente și să primești răspunsuri relevante.
Când îi scrii, oferă-i mereu:
nivelul tău (Awareness, Literacy, Leadership);
contextul educațional (vârsta elevilor, disciplina, tipul și durata activității);
scopul (să înțeleagă un concept, să reflecteze, să creeze, să dezbată).
De exemplu: „Sunt profesor/profesoară de istorie la gimnaziu. Creează o activitate scurtă de Awareness despre cum poate fi folosit AI, dar și cum pot fi generate imaginile în analiza surselor istorice.”
AI Educator îți oferă idei, structuri și reflecții. Nu lua nimic ca „adevăr absolut”.
Încurajează și elevii să verifice informațiile, să te întrebe „cine a creat acest conținut și de ce?”, pentru că aceasta este alfabetizare digitală autentică.
După fiecare activitate sau lecție:
notează ce a mers bine și ce ai schimba;
discută cu elevii despre experiența lor: cum s-au simțit, ce au învățat, ce dileme etice au apărut.
Reflecția este cheia învățării etice și a competenței AI.
AI Educator poate fi folosit și în echipe de profesori. Poți crea scenarii interdisciplinare, politici școlare, sau planuri de formare internă.
De exemplu: Profesorul de TIC și cel de educație civică pot construi împreună o unitate despre „Algoritmi, etică și justiție socială”.
Elevii învață mai mult din cum folosești AI decât din ce spui despre AI.
Fii transparent(ă) și recunoaște explicit limitele instrumentului, explică de ce e importantă verificarea surselor și cum vă puteți proteja datele.
AI Educator nu este doar un instrument, ci un partener de reflecție.
Pentru o lume mai etică, creativă și conștientă, scopul nu este să „predai despre AI”, ci să educi prin AI.
Elevii:
Dobândesc o înțelegere realistă și critică a AI.
Își dezvoltă gândirea etică, colaborativă și inovativă.
Participă activ la proiecte interdisciplinare despre AI și societate.
Profesorii:
Își cresc nivelul de alfabetizare digitală și etică.
Își dezvoltă competențele de design educațional asistat de AI.
Își consolidează încrederea, discernământul și autonomia în utilizarea tehnologiei.
Școala:
Este creată o cultură de învățare augmentată și reflexivă.
Sunt formulate politici interne de utilizare responsabilă a AI.
Este consolidat leadershipul educațional și parteneriatele cu mediul civic și tehnologic.
Pe termen scurt:
Crește nivelul de conștientizare (AI Awareness) în rândul profesorilor și elevilor.
Este dezvoltată o comunitate de practică digitală în cadrul Incubatorului Civic Digital.
Este creat conținut educațional interdisciplinar pe tema AI.
Pe termen mediu:
AI Literacy este introdusă ca și competență transdisciplinară în activitățile școlare.
Este consolidată încrederea profesorilor în utilizarea AI pentru învățare, reflecție și creație.
Sunt implementate primele coduri etice AI la nivel de școală.
Pe termen lung:
Este formată o generație de profesori-lideri în AI Leadership etic și educațional.
Sistemul educațional românesc este aliniat la standardele europene de AI Literacy.
Este creat un model de AI educator replicabil la nivel internațional.
AI Educator va fi:
actualizat continuu, odată cu evoluția cadrelor AI Act și UNESCO și a literaturii de specialitate;
scalabil – prin adaptarea la niveluri diferite de vârstă, diferite discipline și context școlar;
deschis – platformă gratuită pentru profesori, sub licență educațională deschisă;
integrativ instituțional: posibil de utilizat în formarea continuă acreditată (CCD, CNRED).
replicabil – în alte țări din UE sau spațiul EEA, prin rețele de practică și proiecte Erasmus+.
AI Educator propune o nouă paradigmă a formării profesorilor: una bazată pe reflecție, dialog și leadership etic. El nu înlocuiește educația, ci o îmbogățește, aducând inteligența artificială în școală ca prilej de învățare umană autentică.