Structurată ca o extensie directă a cadrului european DigCompEdu, pune accent pe competențele profesorilor într-un ecosistem digital etic, echitabil și orientat spre incluziune.
Strategia AI Literacy are ca obiectiv integrarea competențelor privind inteligența artificială în profilul digital al educatorilor, prin extinderea celor șase domenii din cadrul DigCompEdu.
Scopul este ca profesorii să devină utilizatori critici, etici și creativi ai AI, capabili să-și ghideze elevii în înțelegerea mecanismelor, limitelor și implicațiilor sociale ale acestei tehnologii.
AI ca instrument pentru împuternicirea umană, nu ca substitut al profesorului.
Etica și transparența în utilizarea AI: protejarea datelor, evitarea bias-ului, promovarea echității.
Educația incluzivă: reducerea decalajelor digitale și asigurarea accesului echitabil.
Învățare continuă: AI Literacy ca proces dinamic de formare profesională.
Participare democratică: implicarea profesorilor, elevilor și părinților în elaborarea politicilor AI școlare.
Documentul menține structura DigCompEdu (A1–C2), dar o extinde pentru competențele AI.
Formare profesională continuă: programe de training despre AI, etică, date, și pedagogii emergente.
Infrastructură digitală echitabilă: asigurarea accesului pentru toți elevii și profesorii.
Reglementare și standarde etice: stabilirea de coduri etice și ghiduri de transparență AI în școli.
Evaluare și monitorizare: analiză periodică a impactului AI asupra rezultatelor educaționale și echității.
Parteneriate intersectoriale: colaborare cu universități, industrie și comunități civice.
Gândire critică și etică digitală
Rezolvarea creativă a problemelor
Adaptabilitate și învățare permanentă
Comunicare eficientă cu AI (prompt literacy)
Colaborare interdisciplinară
Stabilirea unei politici școlare AI responsabile: cu standarde de etică, confidențialitate și transparență.
Crearea unei comunități profesionale AI: „AI Mentors for Education” pentru peer learning.
Integrarea AI Literacy în curriculum: la nivel transversal (STEM, civică, arte).
Programe-pilot de testare AI în educație: cu feedback constant de la profesori și elevi.
Evaluare reflexivă RFCDC: integrarea valorilor democratice în modul de utilizare a AI.
AI Literacy = competența civică și profesională a secolului 21
Prin extinderea DigCompEdu cu dimensiunea AI, strategia urmărește:
să transforme profesorii în mediatori între AI și valori umane,
să dezvolte o cultură a responsabilității și creativității digitale,
să asigure alfabetizarea etică, tehnologică și democratică a tuturor actorilor educaționali.