Derivată din principiile de guvernanță, competențe și formare profesională propuse pentru funcționarii publici, adaptată profesorilor din rețeaua Incubatorului Civic Digital.
Documentul OECD promovează o abordare sistemică a alfabetizării în AI, bazată pe:
competențe tehnice: înțelegerea modului de funcționare al AI,
competențe manageriale: decizii informate, colaborare interinstituțională,
competențe etice și de politici publice: responsabilitate, transparență, protecția datelor.
Această structură este transpusă în educație prin intermediul modelului AI Literacy civică și pedagogică, care formează profesorii ca „administratori etici ai cunoașterii digitale”.
Creșterea capacității profesorilor de a înțelege și utiliza AI în mod etic.
Consolidarea gândirii critice și a culturii democratice în fața tehnologiilor emergente.
Dezvoltarea de ecosisteme școlare AI-ready, bazate pe colaborare, învățare continuă și incluziune.
Crearea unei rețele naționale de formatori AI pentru educație, inspirată de modelul OECD privind competențele sectorului public.
Aceste trei dimensiuni sunt susținute de un nucleu transversal „AI awareness”, inspirat din Canada’s Digital Talent Strategy și EU JRC AI Competency Framework.
Documentul OECD recomandă o progresie pe trei niveluri de competență (adaptabil la formarea profesorilor).
Educație formală și nonformală în AI Literacy: cursuri, ateliere, module online (ex. Elements of AI, AI for Educators).
Învățare informală și peer learning: comunități de practică, mentorat, schimburi interdisciplinare.
Parteneriate cu universități și industrie: pentru formarea competențelor de tip ˝AI policy + practice˝.
Dezvoltarea leadershipului etic AI: prin coduri de conduită, evaluare reflexivă și guvernanță participativă.
Monitorizarea impactului AI în școli: evaluarea progresului și ajustarea programelor în funcție de echitate, acces și etică.
AI centrat pe om și pe valori democratice.
Transparență și responsabilitate instituțională.
Incluziune și echitate digitală.
Colaborare intersectorială (școală - comunitate - guvern - industrie).
Învățare continuă și adaptabilitate profesională.
Crearea unui modul de formare „AI pentru cetățenie digitală” bazat pe triada OECD (tehnic–managerial–etic).
Adoptarea unei grile RFCDC de reflecție etică AI, pentru profesori și elevi.
Pilotarea unui „AI Literacy Hub” școlar, cu resurse, politici și exemple de bune practici.
Publicarea anuală a Raportului AI & Educație, similar monitorizării OECD privind AI Governance.
AI Literacy este competența democratică centrală a epocii digitale.
În viziunea OECD, alfabetizarea în AI nu este doar o chestiune tehnologică, ci un proces civic, etic și educaționaL care pregătește cetățeni capabili să participe responsabil la o societate augmentată de inteligență artificială.